Přihlásit se

Správa účtu

Sleva na první nákup na Postershop 100 Kč *

* Slevu můžete uplatnit na objednávku nad 700 Kč
 
 

16 + 4 tipy, jak zařídit domácí kancelář a pracovnu

Chcete si vytvořit prostředí, ve kterém vám půjde práce od ruky? S našimi tipy si zařídíte svou vlastní domácí kancelář, která vás bude motivovat a zajistí vám maximální pracovní nasazení. 

Tip č.1: Vyhraďte si samostatnou místnost pro práci

Pokud máte tu možnost, vyhraďte si pro svou domácí pracovnu samostatnou místnost. Jedině tak budete mít skutečně klid na práci, nehledě na to, že se vám bude snáze oddělovat pracovní a osobní život. 

Dejte ostatním členům domácnosti najevo, že vás při práci nemají vyrušovat. Pověste si vedle dveří do pracovny vtipnou ceduli s jasným vzkazem. 

cedule do pracovny cedule do pracovny

Tip č.2: Vytvořte si pracovní kout kdekoliv v domácnosti

Co když nemáte k dispozici volnou místnost, ze které byste si vytvořili domácí kancelář? Vyčleňte si prostor pro práci z domu například v obývacím pokoji nebo v ložnici a snažte se ho co nejvíce oddělit od zbytku místnosti. Jak na to? Použijte paravan, vyšší knihovnu, regál nebo vzrostlé rostliny, případně pracovní prostor opticky odlište pomocí tapety na zeď

tapeta na stěnu do pracovny tapeta na stěnu do pracovny tapeta na stěnu do pracovny

Tip č.3: Pořiďte si výškově nastavitelný stůl

Mezi základní zařízení pracovny patří prostorný stůl, proto jeho výběr nepodceňte. Zaměřte se na velikost pracovní plochy, dostatek úložných prostor a výšku stolu, která by v ideálním případě měla být nastavitelná. Díky tomu můžete při práci střídat polohu a občas pracovat ve stoje, za což vám vaše záda poděkují. 

Tip č.4: Investujte do ergonomické židle

Neméně důležitý je výběr té správné pracovní židle, na které leckdy trávíte i více než osm hodin denně. Myslete proto na svá záda a pořiďte si ergonomickou židli, která se postará o správné držení těla při práci. Samozřejmostí by měly být opěrky na ruce i hlavu, stejně jako bederní a krční opěrky. 

Tip č.5: Monitor umístěte do výšky očí

Ke správnému držení těla přispívá nejen výškově nastavitelný pracovní stůl a ergonomická židle, ale také výška, ve které se nachází monitor počítače. Umístěte ho tak, aby se nacházel ve výšce vašich očí, v opačném případě budete namáhat krční svaly, což se může projevit úpornými bolestmi hlavy. 

Pořiďte si proto polohovatelný stojan na monitor nebo na notebook a nastavte si ho tak, jak vám to nejlépe vyhovuje.

Tip č.6: Pořiďte si externí monitor a klávesnici

Jestliže pracujete na notebooku, zapřemýšlejte, zda byste nevyužili externí monitor a klávesnici. Dva monitory vám usnadní práci a externí klávesnice se bude hodit v případě, že se rozhodnete notebook umístit na polohovatelný stojan. Navíc můžete investovat do klávesnice s numerickou části, díky které vám práce půjde rychleji od ruky. 

Tip č.7: Zkroťte přívodní kabely

Na svém pracovním stole se snažte udržovat pořádek, bude se vám lépe přemýšlet a myšlenky vám nebudou utíkat k nepodstatným věcem. Rozptylovat vás může například klubko kabelů ležící na stole nebo pod ním. Pořiďte si proto kabelovodič, který připevníte ke stolu a kabely do něj uložíte tak, aby vám nepřekážely.

Tip č.8: Investujte do kvalitních sluchátek

Součástí vaší práce jsou časté telefonáty a videohovory? Investujte do kvalitních sluchátek s funkcí potlačení okolního hluku, a to zejména v případě, že jste si pracovní místo zařídili například v obývacím pokoji. 

Tip č.9: Mějte dostatek úložných prostor

Pořádek byste se měli snažit udržovat nejen na pracovním stole, ale v celé kanceláři. K tomu potřebujete dostatek úložných prostor – pozor na to, že šuplíky pracovního stolu často nestačí. Možná bude třeba instalovat na zeď policový systém nebo si pořídit úložný box či skříňku na kolečkách. 

Tip č.10: Udržujte pořádek ve svých dokumentech

Dokumenty, materiály a pracovní podklady ukládejte tak, abyste o nich měli dobrý přehled a nemuseli trávit hodiny jejich hledáním. Využijte k tomu nejrůznější pořadače, šanony a organizéry. 

Tip č.11: Použijte správné barvy

Při zařizování pracovního místa nepodceňte správnou volbu barev, které vás ovlivňují víc, než si myslíte. Obklopte se tlumenými barvami v tónech šedé, béžové a světle zelené, které podpoří vaše soustředění. Jestliže se místo klasické výmalby rozhodnete pro tapety nebo fototapety, vyhněte se výrazným vzorům, které by odváděly vaši pozornost od práce.  

fototapeta na stěnu pracovny fototapeta na stěnu pracovny fototapeta na stěnu pracovny

Tip č.12: Kvalitní osvětlení

Ideální je, pokud do místnosti proniká dostatek přirozeného světla. I to je ale třeba doplnit umělým stropním osvětlením a stolní lampou, kterou umístěte tak, aby vás neozařovala. 

Tip č.13: Pořiďte si rostlinu

Umístěte si do pracovny živou rostlinu – pohled na ni vás uklidní, sníží hladinu stresu a uleví vašemu zraku, který je namáhán neustálým pozorováním obrazovky počítače. 

Tip č.14: Vystavte si své oblíbené fotky

Najděte si ve své pracovně místo, kam vystavíte například rodinné momentky nebo fotky svých přátel, které vám vykouzlí úsměv na tváři, kdykoliv se na ně podíváte. Zarámujte si je a umístěte tak, abyste je měli neustále na očích.

Tip č.15: Vytvořte si motivační nástěnku

Možná patříte k šťastlivcům, pro které je práce zábavou. Avšak pokud tomu tak není, vystavte si do své kanceláře obraz nebo plakát s motivačním nápisem, nebo si vytvořte vlastní motivační nástěnku, která vám bude neustále připomínat, proč svou práci děláte. Připevnit si na ni můžete například fotky své rodiny nebo obrázky ze své oblíbené dovolenkové destinace, kterou byste jednoho dne rádi navštívili. 

obraz do pracovny plakát do pracovny plakát do pracovny

Tip č.16: Mějte přehled o čase

Občas se vám stane, že během práce zapomenete na čas? Umístěte si do kanceláře nástěnné hodiny, díky kterým budete mít neustále přehled o tom, jak dlouho pracujete. 

hodiny do pracovny hodiny do pracovny hodiny do pracovny

Tip č.17: Stanovte si každodenní režim

Možná s home office teprve začínáte a je pro vás náročné věnovat se práci v domácím prostředí. V tom případě si stanovte pevný pracovní režim a snažte se ho dodržovat. Vstávejte každý den ve stejný čas a určete si dobu, po kterou budete přes den pracovat. 

Tip č.18: Dělejte si přestávky 

Nezapomeňte si v průběhu dne dělat pravidelné přestávky na jídlo, pití a krátké protažení. Vyzkoušejte pomodoro techniku, podle které byste se měli 25 minut věnovat práci a poté si dopřát pětiminutovou pauzu. Technika zlepšuje vaši efektivitu a soustředění, takže odvedete více práce za kratší dobu.

Tip č.19: Často větrejte

Snažte se ve své kanceláři pravidelně větrat. Nedostatek čerstvého vzduchu vede k únavě a bolestem hlavy, mimo to také snižuje vaši pozornost a soustředění. Ještě lépe uděláte, pokud se v průběhu dne půjdete projít, rozhýbete celé tělo a načerpáte tak novou energii. 

Tip č.20: Oddělujte pracovní a osobní život

Práce z domu s sebou nese jedno velké, nezanedbatelné riziko – váš pracovní a osobní život začnou splývat a bude stále těžší je od sebe oddělit. Jak tomu zabránit? Ideální je, pokud si vyčleníte místo na práci a na soustředění, kde vás nic a nikdo nebude rušit a rozptylovat. Pomoci vám může i pevně stanovený denní režim nebo překlenovací rituály – než skončíte s prací, zapište si veškeré nedořešené záležitosti do poznámkového bloku a po zbytek dne na ně nemyslete. 

Shrnutí: Jak na efektivní home office 

Pokud to jen trochu jde, zařiďte si doma pracovní místo nebo kancelář, kde se budete věnovat jen a pouze své práci. Investujte do kvalitního stolu a židle, obklopte se tlumenými barvami a omezte rušivé vlivy na minimum. Jakmile pracovní prostor přizpůsobíte svým potřebám a zvyknete si na každodenní režim, práce z domu se pro vás stane zábavou.


Zboží bylo vloženo do košíku